Alexandra Puccini


Namn: Alexandra Puccini
Kom till Sverige: 1988
Ursprung: Colombia
Sysselsättning/Yrke: Ägare till cateringfirman Salsatropical.se. Arbetar med olika internationella events.

Om min resa hit: När jag bestämde mig för att lämna mitt älskade Colombia flyttade jag först till Italien där en del av min släkt kommer ifrån, sedan min äventyrliga själv gjorde att jag flyttade till Spanien där jag träffade min dåvarande kärlek som var från Sverige och på det sättet hamnade jag här.

Om att vara invandrare: Jag tycker att som invandrare så bör man ta till sig den kullturen som landet man flyttar till har. Man bör respektera landets kultur och i sin tur bli respekterad för den man själv är.
 
Om fördomar: Det här är ett ganska komplicerat ämne, eftersom det är olika kretsar i samhället som bygger upp fördomar, inte minst från visa grupper av invandrare.

Om svenska språket: Det är fundamentalt. Språket är nyckeln till integration. För oss spansktalande är ganska svårt att lära oss svenska, men genom lite ansträngning så går det.

Om att känna sig svensk: I mitt fall en del av mig är svensk, eftersom hälften av mitt liv har jag bott i Sverige, mina barn är svenska och jag känner mig definitivt som en del av det här samhället, därför är jag politisk engagerad och genom detta försöker jag slipa vårt samhälle med mitt sätt att uppleva det.

Om traditioner: Jag känner mig oerhört bekväm med att kombinera mina egna och svenska traditioner.  Jag har många vänner från olika länder och kulturer, vilket gör att jag känner mig lycklig lottad.

Nyckel för att trivas det nya landet: Först studera landets historia och kultur, lära sig språket även om det är oerhört svårt i början och det tar tid. Ha tålamod!