Marijana Barisic


Namn: Marijana Barisic
Yrke:
Leg psykolog, organisationskonsult
Familj:
Sambo
Hobby:
Tränar mycket, målar
Motto:
Allt är möjligt!

I en intervju med Damjournalen Berättar Marijana Barisic om sitt yrke, om sin önskar att bli psykolog och om hur hon lyckades.

Marijana Barisic kom till Sverige när hon var 17 år

Till Damjournalen berättar hon sä här

"Vi kom till Sverige 1994. Känslan av att uppleva fred när man kommer från ett krig är stort till en början. Först kom vi till Celsiusgården i Malmö och var där en månad. Sedan placerades vi i en by utanför Tomelilla som var ganska isolerad. Där var stilla, öde, inte många människor på gatorna. Mycket olikt sättet vi levde på i Bosnien. Vi väntade på uppehållstillstånd i nästan 4 år och jag levde under hot om utvisning. Jag fick inte börja läsa på gymnasienivå och för mig som var tonåring innebar det att jag inte kunde komma i mitt sammanhang. Jag läste svenska med äldre varav en del nästan var analfabeter och jag levde hela tiden under hot om utvisning. Fyra år tog det innan vi fick våra permanenta uppehållstillstånd. Det var en frustrerande väg. Jag gick från kurs till kurs utan mycket möjlighet att påverka, men gav aldrig upp min dröm att bli psykolog. För mig finns inga hinder när jag väl bestämt mig. När man en gång överlevt har man antingen fått så mycket styrka att man kan omfamna allt eller så faller man. Jag vill ge en del av min styrka till andra som inte lyckats läka sina sår lika bra."

läs hela intervju här och mer om henne här