Isabellah

Foto: Migrationsverket

Isabellah flyttade till Sverige och blev svensk elitidrottare.

– Jag är född och uppväxt i en liten landsortsby i västra Kenya. I tjugoårsåldern kom jag i kontakt med löpningen som skulle leda mig ända till Sverige. Genom mitt intresse för orientering träffade jag Lars, min make och tränare.

– Mitt svenska medborgarskap fick jag i maj 2009. Det betyder mycket för mig och det känns som om jag har fått ett större värde som människa. Jag känner mig säkrare och tryggare i livet i allmänhet och framförallt känns det skönt att hela familjen har samma medborgarskap. Det är betydligt trevligare och enklare att passera en gränskontroll med ett svenskt pass än med ett kenyanskt pass.

– Jag känner det som om jag är i "himlen". Jag är glad och lyckligt lottad som fått chansen att representera Sverige i min idrott. Det känns helt enkelt härligt att få springa i den blågula dräkten.

Källa: Migrationsverket