Vi som gillar invandrare - Ann-Sofie Hörlin


Namn: Ann-Sofie Hörlin              
Sysselsättning: Hållbarhetschef på Malmö Aviaiton
Ursprung: Sverige

Om att känna en invandrare:  Jag tycker alltid det är spännande att lära känna nya människor med andra nationaliteter, vare sig det är jag som bor i ett annat land eller jag möter invandrare i Sverige. Det kräver dock att båda parter är öppna och nyfikna, och i Sverige är det lätt att vi svenskar blir uppslukad i vardagen och alla måsten.

Det är nyttigt att själv ha bott utomlands, vilket jag gjort i flera omgångar. Det enklaste är att hamna i expat-kluster med andra invandrare men det är först när jag lärt känna den inhemska befolkningen som jag har fått en förståelse för landet och kulturen. Det blir enklare när man behärskar språket.

Om fördomar: I Sverige är vi väldigt snabba på att se invandrare som ”stackare” Jag tror väldigt många kommer till vårt land för att få en ny chans att skapa ett liv med nya möjligheter. Tänk alla människor i arbetsför ålder i Sverige från länder där den nya ekonomin just nu skapas, som kan både språket och kulturen. Det är ju en fantastisk resurs! Om vi bara förstod det skulle integrationen gå snabbare och fördomar minskas. 

Om integration: Integration för mig är den tid det tar för en invandrare i ett land att känna sig som en del av det nya landet, utan att för den delen behöva radera sitt ursprung och sin kultur.
Om att vara svensk: Vi är duktiga och lite gulligt naiva. Vi är bra att få samhället att fungera enkelt och smidigt och vi har väldigt lite korruption. Ibland kanske vi svenskar har för lite temperament men i längden är det skönt att slippa argumentera och skälla så fort man ska få något gjort.
Om traditioner: För mig är traditioner viktiga att dela med familjen, men jag får inte panik om inte allt finns på julbordet, det behöver inte vara perfekt. Vi firar påsk, midsommar, lucia, jul och nyår. Sedan jag flyttade till Skåne har vi börjat fira Mårten Gås, det är mysigt.
Jag inspireras gärna av andra kulturer och mattraditioner och firar hellre kinesiskt nyår och Nourouz än kommersiella, påhittade högtider. När vi varit utomlands över jul fira jag helst enligt det landets traditioner än att packa med mig sill.

Råd för invandrare att trivas det nya landet: Lär dig språket och lär känna några svenskar, de flesta är öppna och nyfikna om man bara skrapar lite på ytan. Hitta ett jobb genom att visa dina dina styrkor, gärna utifrån de kunskaper du har från ditt land. Försök att hitta en förebild med invandrarbakgrund som lyckats på ett sätt som inspirerar dig.