Fatemeh Meshkini

Namn:  Fatemeh Meshkini
Ursprung: Iran
Kom till Sverige: i slutet av 1997

Sysselsättning/Yrke: Arbetar som distrikt arbetsterapeut inom primärvården och även som arbetsterapeut inom smärtrehabilitering för patienter med långvarig smärta.

Jag kanske ska nämna att jag är även dansinstruktör på min fritid för popdans, jättekul och det ger mig mycket!

Om min resa hit: Jag flyttade till Sverige i mitten av november som nygift och när flyget landade i den kalla mörka Umeå och när jag kände kylan mot mina kinder tänkte jag OK… Nu ska jag börja ett nytt liv och kylan eller mörkret kan inte knäcka mig.

Första underbara minnet som jag har är när jag mötte min underbara svägerska och hennes fantastiska familj med en stor blombukett på flygplatsen, människor som jag inte träffat innan men det kändes som vi var bekanta sedan länge.

Om att vara invandrare: Betydelsen för mig är att vara någon med svart hår och mörka ögon som ska bli en i det blonda, ljusa samhället....hmmm, mkt spännande!

Om fördomar: Mina egna  - Att dricka svart kaffe utan socker och utan mjölk istället för te med mycket socker för att vara SVENSK....svårt!!! Andras fördomar -  Du kommer från Iran...Är du bortgift?!

Om svenska språket: Att kunna engelska sedan innan var en fördel då det underlättade en del det svenska språket och det tog inte så lång tid att lära sig svenska med den norrlänska dialekten, men jag är tveksam om det skulle ha gått lika bra om jag landade i Skåne istället....

På SFI var vi måna tjejer från Iran och några killar från Iran och få från andra länder och oftast fick vi upprepa vissa ord som läraren ville att vi skulle säga högt och tydligt. Om de orden betydde något fult i det persiska språket och därmed svårt att säga det högt blev vi tjejer så fnitriga vilket var konstigt för läraren och det tog lång tid innan hon fattade VARFÖR...

Om integration: Integration för mig är att acceptera den nya kulturen och försöka plocka de bästa bitarna i det nya samhället samtidigt som man försöker behålla de bästa bitarna från sin egen kultur, det är en stor fördel att kunna nyttja bägge delarna.

Om att känna sig svensk: Att känna mig svensk kan betyda massor med olika saker och för mig är det att bli respekterad som en individ i det svenska samhället trots mitt svarta hår och mörka ögon och trots att jag uttalar fel vissa ord.

Jag har haft turen att bara träffa underbara svenskar och alltid känt mig en i mängden dvs. svensk i det svenska samhället.

Om traditioner: Jag lever i ett samhälle där jag har möjlighet att dela med mig från mina egna traditioner vilka är oerhört viktiga att behålla medan jag kan använda mig av den svenska traditionen, kan det bli bättre än så?!

Jag firar det svenska nyåret och jul medan jag firar det persiska nyåret och högtider med min fina familj med jätte stor glädje.