Zanyar

Foto:Migrationsverket
Den här är Zamiar han kom till Sverige när han var 5 år gammal. Han är en så kallad ensamkommande barn.

Mina föräldrar var frihetskämpar i Kurdistan och jag kom till Sverige utan dem när jag bara var fem år. Jag längtade efter mina föräldrar hela tiden och ville helst resa tillbaka. I stället blev jag placerad i en fosterfamilj. Jag hade aldrig sett snö innan jag kom till Sverige, det var spännande men konstigt, minns Zanyar.

Efter ett år kom även mina föräldrar till Sverige men min syster blev kvar i tio år så först när jag var femton år var hela familjen samlad i Sverige. När jag tänker på allt jag och min familj varit med om så blir alla problem i Sverige små.


Nu arbetar jag inom media och jag engagerar mig gärna i samhällsdebatten – inte minst i frågor kring ensamkommande flyktingbarn, säger Zanyar.