Anne Martena

Namn:  Anne Martena
Ursprung: Frankrike
Kom till Sverige: 1991
Sysselsättning/Yrke: Export säljassistent, tullfrågor samt tolk juridik och sjukvårdstolkning

Om min resa hit: Kom till Sverige i två omgångar. Först 1991 då jag var 28 år och hade sökt och fått jobb i Sverige som speditör.  Att leva i ett nordiskt land var en utmaning för mig då jag hade läst tyska samt alla nordiska språk, i samband med ekonomi och juridikstudier på Universitetet Sorbonne i Paris.
Jag kom till Helsingborg juni 1991. Arbetsgivaren hade ordnat första bostad åt mig och jag började arbeta och bidra till samhället på samma sätt som alla andra. Trots detta fick jag inte förlängt arbets- och uppehållstillstånd.
Vid slutet av 1992 fick jag lämna Sverige och börja om från början, hitta jobb i Frankrike, bostad osv.  Jag saknade Sverige och mina nya vänner och planerade en återkomst till Sverige. Med medvind i segel då Sverige skulle gå med i EU och jag var extra väl förberedd för att möta motgångarna i Sverige.
En lördag i mars 1996 kom jag till Helsingborg (för andra gången). På söndag satt jag vid en dator för att öva inför arbetssökandet.  Måndagen gick jag till Arbetsförmedlingen och tisdagen på intervju hos en arbetsgivare. Jobbet fick jag på fredag samma vecka.
Om att vara invandrare: Att vara invandrare för mig innebär att ha ett barns nyfikenhet. Våga ställa frågor som Varför?  Vad betyder det? Hur?  Ha en vuxens förstånd och välkomna olikheter. Därmed är för mig en invandrare en människa som bär med sig en unik erfarenhet, är nyfiken, positiv och modig.
Om fördomar: Fördomar har vi alla. Jag trodde att Sverige inte hade mat traditioner. Helt fel! Jag är mycket positiv överraskad när jag smakar på någon ny landskapsrätt.
Om svenska språket: Något att vara stolt över. Man borde t.ex. sjunga fler låtar på svenska.  Men svårigheter med uttalet och veta när ska det vara ”juice” eller ”jos” eller kanske ett annat ord.  En lite lustig sak: i början frågade många mig flera gånger vad jag heter… jag sa ”Ann” pga. mitt franska uttal, fast ni skall skriva Anne!
Om integration: Integration är ett stort projekt. Det börjar med att visa att alla människor har samma värde för samhället och alla får vara med och påverka för att leva tillsammans.  Några av fördelarna som finns med invandrare i samhället: nya matkulturer, mode, musik, litteratur, resor. Nya behov ger nya jobb! Invandrarnas kompetens och yrkesskicklighet bör tas på allvar.
Jag har haft det lätt att komma in i det svenska samhället, pga. språket först och sedan tack min nyfikenhet.  Som Ledare på Friluftsfrämjandet leder jag grupper vuxna på promenadsstigar, visar deltagare områden som de inte visste om! Det är ett sätta att integrera.
Om att känna sig svensk: Känner jag mig svensk? Ja. Jag hittar alltid tillfällen där jag tillför svenska samhället det jag kan och jag tar till mig erfarenheter och ny kunskap som jag får av samhället. Jag uppskattar den frihet som det svenska samhället ger angående sexuell identitet. Andra EU länder har inte kommit dit än!
Om traditioner: Midsommar och Luciatåget är svenska traditioner jag saknar utomlands. Efter ett par år fick jag många vänner, från olika länder och vi är glada över att kunna fira svenska och utländska traditioner.
Nyckel för att trivas i det nya landet: Språket, svenska vänner och nyfikenhet.